Tillbaka till startsidan

Markarbete

Skrivet: 2010-10-30 Klockan: 18:07:48, I kategorin: Hoppning, Kommentarer: 0, Kommentera här
Det blev inte dressyr idag i alla fall, kändes så jobbigt så jag plockade fram lite bommar och så istället.
Det första chassen gjorde när vi kom in i ridhuset var att bocka iväg i full galopp när jag släppte tyglarna för att stänga dörren bakom oss. När jah fångade honom bestämde jag mig för att låta han springa lite fritt inne i ridhuset innan vi började så jag tog av sadeln, och när jag gjorde misstaget att släppa tyglarna för att ställa bort den så sprang han iväg igen under glade bocksprång. Fast han stog still när jag skulle fånga honom i alla fall. Sen så knäppte jag av tyglarna så han inte skulle fastna, men när jag hade gjort det var tydligen överskottsenergin slut, eller så var det inte lika roligt att springa runt när man fick det, i vilket fall så stog Chassen bara still och gick omkring och luktade på diverse skithögar istället för att busa runt som jag hade tänkt.

Först värmde vi upp med lite volter och serpentiner och avbrott och igångsättningar mellan skritt och trav. Sen började jag med att trava över cavalettiserien några gånger utan att den sista upplagt på sockerbitarna.
Efter det övade vi lite på galoppfattningar, jag och Chassen har nämligen väldigt olika åsikter om hur snabbt man ska fatta galopp efter det att galoppfattningshjälperna har använts, han är mer mot en helv långsida eller så..
Efter några bättre galoppfattningar red vi lite på galoppvolten med stutsen i båda varven.
Sen fick han skritta innan jag körde övningen på bilden.
Det gick ganska bra idag, han var rätt så pigg men försökte inte springa iväg. På slitet tog han galoppfattningarna jättebra direkt när jag gjorde dom och han hoppade fint över sockerrbitshindret i trav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback