Tillbaka till startsidan

Hoppning

Skrivet: 2011-04-18 Klockan: 18:00:54, I kategorin: Hoppning, Kommentarer: 0, Kommentera här
Började med att rida fram han ordentligt och han kändes riktigt fin, nästan så att det skulle vara värt att skippa hoppningen och bara köra dressyr, men eftersom allt var framme så hoppade jag ändå, och så är ju hoppning faktiskt roligare!
En sak jag värmde upp med var att rida en 10-metersvolt i skritt, och sen trava en snutt längs fyrkanten, sen en skrittvolt och så trav, osv..
Sen började jag med att ligga på en åtta och hoppa över sockerbitshindret i både trav och galopp, inget märkvärdigt där, utan vi bara rullade på och det gick helt okej.

Sen så tog jag några av hindrena och nån sväng enskilt sådär för att hoppa fram lite högre och känna hur han kändes på enskilda hinder, han kändes riktigt fin och riktigt sög tag i hindrena och bjöd på dem! Han har ju inte hopptränat sen i november så det är ju ganska förståeligt att han blev glad när det dök upp flera stycken.
Sen testade jag linjen som det var tanken att jag skulle öva mest, hittade den förövrigt på Lovisa Munters blogg, tycker hon brukar ha riktgit bra hoppövningar där, så det är alltid en inspirationskälla.
På linjen kändes han fin även om det blev ganska snabba svängar och lite trångt inne i ridhuset med bara 9 meter mellan hindrena på böjt spår. Men man gör det bästa av situationen, och nån gång i vaje varv fick vi till det jättebra.

När det gick bra med bågarna hiittade jag på några andra sätt att rida den på, för att slippa nöta på samma sak om och om igen. Först blev det såhär: En stor böj, sen en volt tillbaka typ och en snabb sväng. Även här gick det bara bra och det var väl inte så mycket med det..

Sen hittade jag på en omhoppningssväng som jag glömde rita upp när jag satt och gjorde bilderna, men den gick först över det helvita räcket och så runt till sockerbitshindret och sist det som är närmast på bilden. När jag red där blev det lite hackigt över sockerbiten, fick adrig riktigt till svängen, men så var det också väldigt snävt, så det kan man ju vara nöjd med ändå.
Sist övade vi på att rida rakt över linjen i båda håll, och det gick riktigt bra, speciellt om man kom från C, det blev lite längre uppridning mot första hindret då så man kom bättre in i hela linjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback