Tillbaka till startsidan

Hopptävling på SURF

Skrivet: 2011-08-13 Klockan: 13:50:09, I kategorin: Tävlingar, Kommentarer: 0, Kommentera här
Var ju som sagt (som jag tjatat, hehe) hopptävling på SURF igår, jag red en LD och en LC, 80 och 90 cm. I första klassen kändes han riktigt seg och loj, och jag hann inte riktigt rida igenom honom innan det var dags att gå in på banan eftersom det var KAOS på framhoppningen, ingen som höll koll på vilka som skulle in och inte osv. så det blev jättestressigt och jag hann nästan bara passera genom framhoppningen och så vidare in på banan.. Så inne på banan var han om möjligt ännu segare och det kändes verkligen som att galoppera i sirap, men jag är ändå nöjd med resultatet på en vägran utifrån hur han kändes. Det var på fyran som det blev en sån där segvägran som man känner flera språng innan hindret att: "Nu ska han inte hoppa har han tänkt", och eftersom jag inte hade han mellan hjälperna alls så blev det en vägran då såklart..


Inför andra klassen på framridningen tänkte jag bara på att få han mellan hjälperna och frammåt, så jag jobbade han ordentligt i form och körde skritt-trav-skritt övergångar tills han var riktigt allert och mellan hjälperna. Sen skuttade jag bara typ två gånger över varje hinder på framhoppningen, och testade att de lite snävare svängarna satt där de skulle genom att hoppa från spåret en gång. Hade nämligen planerat att rida snävt i andra fasen om vi var felfria.
Inne på banan försvann en del frammåtbjudning, men känslan var ändå så mycket bättre än i LD:n. Fick ett stopp även här, och det var helt onödigt, och jag tar helt och hållet på mig det. Vi kom i fel galopp i svängen till fyran, och eftersom Chassen bara gör byten i språnget om han är på superhumör så bestämde jag mig för att ta ner han i trav och göra en ny galoppfattning, men jag blev för stressad och tog inte igenom avbrottet så mycket som jag skulle gjort för det blev bara typ som en halvhalt och så kom vi i fel galopp mot hindret = vägring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback