Tillbaka till startsidan

Dressyr

Skrivet: 2011-03-03 Klockan: 20:57:39, I kategorin: Dressyr, Kommentarer: 0, Kommentera här
Idag skulle jag ha sovmorgon tills halv ett, men duktig som jag är var jag uppe redan vid sju och kom iväg till stallet vid åtta. Idag var det dressyr på schemat och det gick faktiskt riktigt bra!
Jag började med att rida igenom honom riktigt ordentligt i skritten så han riktigt sög på bettet och bar sig helt själv. Jag jobbade på en slags åttvolt, bild och förklaring längre ner, och han kändes faktiskt superfin! Sen jobbade vi på samma åtta i trav också och där var han inte riktigt lika fin, eftersom jag har lättare att vara noggran när vi jobbar i skritt har han lättare att smita undan i traven men bitvis var han jättefin även där. När han gick avslappnat och i form utan att ta minsta chans att slänga upp huvet övergick vi till galopp och även där en åttvolt, om än bara en helt vanlig hederlig åtta. I mitten blev det halt och sen direkt ny galopp. Han var ganska trött vid det här laget och orkade inte riktigt galoppera på för att komma ner i form, och så var han helt plötsligt supersur på spöet, så om jag använde det blev det först en bock och sen tvärnit. Speciellt i vänster varv tyckte han det var jobbigt eftersom han är så svag i vänster bak. I höger blev han helt okej efter några varv och ortoligt mycket skänkel, men i vänster varv slutade det med att jag släppte ytterstigbygeln och skänklade supermycket nästan ända bak på rumpan i varja språng för att få in den och få tillräckligt med bjudning. När han gav med sig i galoppen där slutade jag för att han inte skulle bli ännu tröttare och surare.

"Åttvolten" jag red i skritt och trav. Först stor volt och sen liten volt i ena varvet. Sen en halt och så nytt varv, först stor volt och sen liten volt, halt, nytt varv - stor volt, liten volt. osv...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

Blogg:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback